leerlingen_grootLeuk dat je mee doet!

Jij doet mee aan het project ‘Als ik later groot ben’ en dat is hartstikke leuk! De meesten van jullie doen al een paar jaar mee. Misschien is dit keer voor jou wel voor het eerst. Jouw school doet mee aan een onderzoek. In dit onderzoek kijken we naar hoe het gaat met alle kinderen in jouw groep. Dat doen we ieder jaar. Met al die informatie kunnen we onderzoeken waarom het met de meeste kinderen goed gaat en met andere kinderen niet. Jij helpt ons hier heel goed bij. Zonder jou kunnen we dit onderzoek niet doen!

Onderzoek

Ieder jaar komen we bij jou op school om onderzoek te doen. Eerst vragen we je hoe het met je gaat. Daarna vragen we je om te vertellen wie je vriendjes en vriendinnetjes in de klas zijn. Ook vragen we je wat je van je juf of meester vindt. We willen bijvoorbeeld weten of je vindt dat ze je op school goed helpt en of ze lief voor je is.
Daarna doen we spelletjes op een iPad. Je kunt op het scherm alles aanraken. Het ene spel gaat om hoe goed je dingen kunt onthouden. Bij het andere spel vragen we je om telkens een ding uit te kiezen, zoals deze plaatjes van cakejes:

cakjes

Cadeautje

We vinden het heel leuk dat je meedoet. Daarom krijg je van ons aan het einde van de testdag op school een klein cadeautje. Wat het is, is ieder jaar weer een verrassing!

Geheim

Alles wat jij aan ons vertelt blijft geheim. Ook wat je invult op de vragenlijsten is geheim. Dus de kinderen in de klas, je vader of je moeder en ook je juf of meester krijgt hiervan niets te zien. Je hoeft dus niet bang te zijn dat iemand kan lezen of horen wat jij geantwoord hebt.

Speekselonderzoek

belgeel

Ook onderzoeken we speeksel. Als jij mee wilt doen en je ouders vinden het goed, dan mag je op school tijdens de jaarlijkse meting in een buisje spugen. Daarna nemen de onderzoekers je buisje weer mee. Onderzoekers bekijken een stofje in je speeksel: DNA.

Wat is DNA?

DNA is een bijzondere stof. DNA regelt van alles in de cellen van je lichaam. DNA bepaalt bijvoorbeeld de kleur van je haar of hoeveel aanleg je hebt voor voetbal. DNA kan ook deels bepalen hoe je op sommige gebeurtenissen reageert. DNA bestaat uit veel verschillende stukjes. Die stukjes heten genen. Door te kijken naar sommige genen kunnen onderzoekers iets te weten komen over hoe je met spannende dingen omgaat. DNA kunnen we meten in je speeksel.

Eerder speekselonderzoek

Afgelopen jaren hebben we ook een ander stofje in speeksel onderzocht: cortisol. Dit onderzoek is nu klaar. Cortisol is een stofje dat het lichaam zelf maakt. Het lichaam heeft het nodig voor veel verschillende taken. De hoeveelheid in het lijf verschilt door de dag heen. Dat is ook voor iedereen een beetje anders. Door te kijken naar de hoeveelheid cortisol kunnen onderzoekers iets te weten komen over hoe iemand met spannende dingen omgaat. Cortisol kunnen we heel makkelijk meten in speeksel.

Mijn Hart: Hartslagmeting

belgeel

Naast het speekselonderzoek wordt er ook op een andere manier gekeken naar de biologische ontwikkeling. Sinds de meting in het voorjaar van 2016 wordt er namelijk ook gekeken naar de hartslag. De hartslag wordt gemeten met een door de Vrije Universiteit ontwikkeld instrument, de VU-AMS. Tussen de taakjes door meten we vier keer je hartslag. De hartslag wordt geregistreerd door middel van het vasthouden van een hendel. Je kunt dan op het beeldscherm van de laptop zien hoe jouw hartslag eruit ziet! De VU-AMS wordt vaak gebruikt in onderzoek en doet geen pijn.

Mijn Brein: fMRI onderzoek

belgeel

In dit extra deel van het onderzoek kijken we naar hoe je met anderen kinderen omgaat. Sommige kinderen zullen hiervoor uitgenodigd worden. Hiervoor is het de bedoeling dat je naar het ‘Als ik later groot ben’ fMRI centrum komt. Hier gaan we foto’s maken van de binnenkant van je hoofd.

Wat is fMRI?

Een fMRI-apparaat is een hele grote magneet en ziet eruit als een tunnel. Dit apparaat maakt foto’s van de binnenkant van je hoofd. Hierdoor kunnen wij precies kijken hoe je hoofd er van binnen uitziet. Dit ziet eruit als een zwart-wit plaatje op het beeldscherm van de computer. Met een fMRI scan maken we foto’s van de hersenen. Als de hersenen druk bezig zijn verbruiken ze zuurstof. Dit is net zoals met een auto die benzine nodig heeft om te kunnen rijden. Zo hebben hersenen zuurstof nodig om te kunnen werken. Bepaalde delen van je hersenen hebben meer zuurstof nodig als je bezig bent met iets. Bijvoorbeeld als je aan het puzzelen bent. Dat zuurstof is nodig om te kunnen werken. Met fMRI kunnen zien welke delen van de hersenen meer zuurstof gebruiken. Zo kunnen we zien welke delen van je hersenen gebruikt worden tijdens het oplossen van een puzzel.

Wat moet ik doen voor het onderzoek?

Eerst doen we een taak met gekleurde blokken. Ook stellen we je een paar vragen over jezelf. Dan gaan we het stil liggen in het fMRI apparaat oefenen. Sommige kinderen vinden het spannend om in het fMRI apparaat te gaan. Ook daarom oefenen we eerst bij het fMRI apparaat. Als dat goed gaat, gaan we de echte foto’s maken. In dit apparaat is ook een videoscherm. Terwijl je in de tunnel ligt, doe je een paar computerspelletjes. In het ene spel mag je munten verdelen tussen jezelf en een ander. In het andere spel gooi je een bal over met andere kinderen. Als je niet meer verder wilt, mag je op ieder moment tijdens het onderzoek stoppen.

Krijg ik een foto van mijn hersenen?

Omdat wij het heel leuk vinden dat je meedoet, krijg je een foto van je hersenen mee. Ook krijg je een verassing. Wat dat is houden we nog heel even geheim!

cakjes

Wil je meer weten?

Bekijk dan dit filmpje over de hersenen van het Klokhuis. Heb je nog vragen? Stuur dan een mailtje naar Susanne Asscheman (j.s.asscheman@vu.nl)!

cakjes

Als ik later groot ben – NEXT

Je zit nu op de middelbare school. Een spannende maar ook hele leuke tijd. Een nieuwe school, nieuwe klasgenoten en nieuwe ouders_grootleerkrachten. We willen gaan kijken hoe het in jullie klas gaat tijdens de komende jaren op de middelbare school.

Wat onderzoeken we?

Wij vragen je daarom of je wilt meedoen aan het onderzoeksproject ‘Als ik later groot ben’. In totaal doen meer dan 100 klassen mee aan dit onderzoek. Als je meedoet vul je een aantal vragenlijsten in. Wij komen daarvoor naar jouw school toe. De vragen gaan over hoe jullie meestal met elkaar omgaan in de klas. Andere vragen gaan over hoe je de sfeer in de klas ervaart. Je vult de vragenlijsten tegelijkertijd met je andere klasgenoten in. Dat doe je in het voorjaar tijdens een schooldag.

Deelname

Het is voor dit onderzoek belangrijk dat iedereen in de klas meedoet. Het is belangrijk te weten dat dit onderzoek niet over jou als persoon gaat. We onderzoeken hoe de sfeer in de klas als geheel is en hoe jullie klas verschilt van andere klassen. We gaan heel zorgvuldig om met de gegevens. De informatie wordt anoniem verwerkt. Het zal nooit mogelijk zijn om de resultaten van het onderzoek naar jou als persoon te herleiden.

Nieuws